Korea-China-Japan International Animation Symposium “Open Collaboration”

일시 2016년 12월 21일(수) 오후 2시-6시
장소 한국예술종합학교 영상원 L114호

주최 사단법인 코리아그래프
주관 사단법인 코리아그래프, 한국예술종합학교, 중앙대학교
후원 문화체육관광부 한일문화교류회의

일정 Schedule

Session I.  오픈 콜라보레이션, 새로운 소통과 교류 Open Collaboration, A New Approach to Communication and Exchange

Session II.  변화의 시대, 어떻게 디자인할 것인가? An Era of Change, How To Create?

Session I.  오픈 콜라보레이션, 새로운 소통과 교류 Open Collaboration, A New Approach to Communication and Exchange

기조 강연자 Keynote Speaker

한중일 학생 협업 평가와 전망
Japan-China-Korea Students‘ Co-Work of Animation Evaluation and Prospect

오카모토 미츠코
Mitsuko OKAMOTO

동경예술대학 교수
Professor, Tokyo University of the Arts

한국예술종합학교, 중국전매대학교, 동경예술대학교에 의해 만들어진 한중일 국제 애니메이션 학생 협업 프로젝트는 세계에서 이례적인 국제 교육 프로그램이다.

한중일 학생 3-4명이 한 팀을 이루어 단편애니메이션 작업을 진행하는 이 프로젝트는 스카이프를 통해 기획과 사전제작을 한 후, 애니메이션 프로젝트를 완성하기 위한 트레이닝 캠프에 모여 비주얼과 오디오 작업을 완성하는 과정을 거친다. 이는 학생들로 하여금 해외 학생들과 함께 단편애니메이션 작업을 하며 새로운 기술 습득과 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 환경을 제공하기 위함이다.

이 협업 프로젝트는 2010년 한국과 일본이 시작하였으며 이후 2012년부터는 한중일 세 나라로 범위를 확장하였다. 올해로 7회째를 맞이한 협업 프로젝트는 한중일 세 국가의 정부로부터 캠퍼스 아시아 프로그램으로 선정되었으며 이를 통해 2017년에는 더욱 새롭게 진보하고 발전하리라 기대된다.

The Japan-China-Korea Student Animation Co-work project created by Korea National University of Arts, Communication University of China and Tokyo University of the Arts stands out on the world’s stage as an exceptional international educational program.

Three (or four) students from Japan, China and Korea form a team to produce a short animation. They do pre-production via Skype, and then get together for a training camp to complete their animation projects with visuals and audio. The three schools work together to give students advanced technical skills, outstanding communication skills and the right environment for the short animation collaborations with overseas students.

The Co-work project began in 2010 with Korea and Japan, and in 2012 expanded to its current scale with three countries. This year marks the seventh Co-work project. Furthermore, the Co-work project was selected for the CAMPUS Asia program sponsored by the three governments and is on the cusp of new developments from 2017 onwards.

강연자 Speaker

문화의 길_공자 Culture Road – Confucius

장 싱첸
Xingchen ZHANG

산동공상대학 교수
Professor, Shandong Technology and Business University

대학 운영에서 중국의 국제적 협력방안 연구
A Consideration on Chinese-Foreign Cooperation in Running Schools

챠이 리쥔
CAI Lijuan

청도과학기술대학 교수
Professor, Qingdao University of Science & Technology

Session Ⅱ 변화의 시대, 어떻게 디자인할 것인가?  An Era of Change, How to Create?

기조 강연자 Keynote Speaker

캠퍼스 아시아 한중일 국제 애니메이션 협업과정 개설 프로젝트
Korea-China-Japan International Animation Co-Work Open Course Project

박세형
Sehyeong PARK

한국예술종합학교 교수
Professor, Korea National University of Arts

동아시아 한국 중국 일본의 애니메이션 공동제작 프로그램의 필요성

1. 동북아시아의 IT강국 한국 일본 중국 등의 급속한 미디어 발전은 이제 새로운 영상 문화의 막대한 발전 가능성과 심각한 부작용을 동시에 낳고 있다. 일반 극장용 영화와 애니메이션의 풍요로운 표현과 수용 뒤에는 인터넷 과용과 게임 중독 등 청년층과 장년층에 걸친 디지털화의 어두운 그림자가 있다. 그리고 사회 시스템이 아직 준비도 되기 전에 예술과 기술의 융복합이 감당하기 힘든 속도로 진행되고 있는 것이다.

21세기는 예술과 과학의 기술과 인적 자원을 조화롭게 교육하고 활용하는 것이 무엇 보다 중요하다. 이러한 교육과 창의력 개발, 시장 창출의 방법론으로서 예술과 과학 그리고 인문학의 수련 과정이 필요한데 이것을 새로운 개념의 애니메이션 제작과정 속에서 찾을 수 있다. 스마트 미디어 시대의 애니메이션은 만화영화의 범주를 벗어나 조형예술, 소리, 인문학 그리고 미디어 테크놀러지의 경계를 아우르는 제작과정과 방법론을 갖고 있다. 최근 일반 극영화에서조차도 이러한 의미의 애니메이션(VFX) 효과 비중이 점점 높아지고 그 기술이 빠르게 발전하고 있는 것도 그 중 한 예이다. 또 이미 고전적 국경의 의미가 사라지고 있는 SNS 환경에서 이와 관련된 예술과 기술의 조기 국제 교류의 증진은 각국 콘텐츠 문화 산업의 발전은 물론 신기술을 기반으로 인류 보편 가치의 문화 상생을 위하여 의미가 있다

2.동아시아 서울-북경-동경을 잇는 문화 벨트는 그 오랜 역사성과 스토리성이 풍부한 동양 문화의 중심으로서 유적과 문화 엘리트들이 집결되어 있고, 각종 문화 시설과 디지털 기기 및 초고속 인터넷 시스템 인프라 역시 집결되어 있다. 그러므로 스마트 미디어 연관 이벤트의 최적지라 할 수 있다. 또한 이미 유서 깊은 역사의 문화 재단들이 존재하며 첨단 영상 미디어 인프라 역시 세계 최고 수준의 배경을 갖고 있다.

3. 애니메이션은 더 이상 만화영화의 경계에 머물러 있지 않다. 인터넷과 스마트 미디어의 모든 영역에서 사진 이미지를 대체하는 글로벌 비즈니스 적합 이미지로서 그 역할을 확장해 가고 있다. 특히 탈냉전 시대이후 급격한 민족과 종교, 사회, 문화 관습의 대립이 격화되고 있는 지금 사진이 주는 국경의 선입견 없는 만화나 애니메이션 이미지가 각종 SNS에 효율적이기 때문이다. 스마트 미디어 시대의 본질은 국제적 소통 진작이기 때문에 인종적 종교적 선입견 없는 이러한 콘텐츠의 교류경험 이야말로 진정한 국제 친선의 관문이라 할 수 있다. 애니메이션은 만화와 만화 동영상의 한계를 이미 넘어서고 동시대 디지털 문화를 아우르는 예술과 기술의 총합적 형태를 그 과정에 갖고 있다.

향후 3D 증강 현실, 홀로그램 동영상 그리고 가상현실 등 본격적 대화형 미디어 시대를 준비하여 새로운 변혁의 집중이 예상되는 분야이다. 그리고 동북아 지역 고유의 문화 동력인 미술과 음악 등 전시 공연 예술과 영상문화기술 역량과의 상호 보완 및 활용 효과를 기대할 수 있다. 아트 앤 테크놀러지의 융복합을 위한 청년 문화 행사로서 동아시아 지역 내에 이미 형성되어 있는 다양한 문화 행사와의 공동 추진도 가능하며 동북아시아 지역 특유의 높은 교육열로 첨단 미디어 관련 대학이 이미 집결되어 있어 관련 교육 열기 고조와 발전 효과를 도모할 수 있다.

Necessity of Co-Production Program of Animation in Korea, China and Japan of East Asia

1.The rapid development of media in Korea, Japan and China, the IT powers of Northeast Asia, is now creating enormous potential for new video culture and serious side effects. Behind the abundant expression and acceptance of movies for general theater and animated films, there is a dark shadow of digitalization over the youth and the elderly, such as internet overuse and game addiction. And before the social system is ready, the fusion of Art and Technology is going on at a pace that can not afford it.

In the 21st century, it is important to educate and utilize arts and sciences technology and human resources in harmony. As a methodology of education, creativity development, and market creation, we need training courses in arts, science, and humanities, which can be found in the process of creating new concepts. The animation of the era of the smart media has a production process and a methodology which goes beyond the category of animation and covers the boundaries of form art, sound, humanities and media technology. One of those examples is the fact that the proportion of VFX effect in the general movie is getting higher and the related technology is developing rapidly. In addition, the promotion of early international exchange of arts and technology related to this in the SNS environment, where the meaning of classical border is already disappearing, is meaningful not only for the development of contents culture industry in each country but also for the cultural win-win of universal value of humanity based on new technology.

2. The Cultural Belt that links East Asia with Seoul, Beijing and Tokyo is a center of its long history, storytelling and abundant oriental culture, with relics and cultural elites gathering, various cultural facilities, digital devices and high-speed internet system infrastructure. Therefore, it can be said that this is the best place for smart media association event. And there are already historic cultural foundation of the history, and advanced video media infrastructure has the world-class background

3. Animation no longer stays at the boundary of cartoon movies. It is expanding its role as a suitable image of global business that replaces photographic images in all areas of the Internet and smart media. Especially after the post-Cold War era, the confrontation between ethnicity, religious society, culture, and customs has intensified rapidly, and manga and anime images that do not have a preconceived notion about the border of photography are effective for various social networks. Since the essence of the smart media era is the promotion of international communication, the experience of exchange of such content without racial or religious prejudice is the gateway to true international goodwill. Animation has already overcome the limitations of comics and comic videos and has a comprehensive form of art and technology that encompass contemporary digital culture.

In the future, it is expected to become a center of new transformation in the process of preparing for the age of full-scale interactive media expressed as 3D augmented reality, holographic video, and virtual reality. Also it can be expected that the exhibition performance art expressed in art and music, which is a unique cultural power of Northeast Asia region, and the technical capacity of the visual culture can be complemented and utilized. As a youth culture event for fusion and combination of art and technology, it is possible to jointly promote various cultural events that are already formed in East Asian region. Due to the high education heat unique to Northeast Asia region, It is possible to promote the heat of the related education and the development effect.

강연자 Speaker

2016년 한중일 국제 애니메이션 협업 사례 발표
Experience of Korea-China-Japan International Animation Co-Work 2016

협업 발표 Co-Work

이지윤
Jee-yoon LEE

한국예술종합학교 전문사
Master Program, Korea National University of Arts

주수현
Soo-hyeon JOO

한국예술종합학교 전문사
Master Program, Korea National University of Arts

허용국
Yong-kook HEO

한국예술종합학교 전문사
Master Program, Korea National University of Arts

함혜영
Hye-young HAM

중앙대학교 석사
Master Program, Chung-Ang University

강연자 Speaker

오픈 콜라보레이션 성공을 위한 제언
Outcome of Co-Work and Suggestion of Open Collaboration

김재웅
Jae-woong KIM

중앙대학교 교수
Professor, Chung-Ang University

기획 Editorial Planning 사단법인 코리아그래프 KOREAGRAPH

편집책임 Editor 서영주 Yongchu SUH, 추혜진 Jinny Hyejin CHOO

번역 Translation GES

디자인 Cover Design 장은영 Eunyoung JANG